سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

فوتبال در قاب دنیا...


نویسنده:علی علی زاده

پس از صعود شیرین تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی 2014 برزیل و شادمانی ملت ایران، همه فوتبال دوستان به این فکر بودند که قرار است در این ماراتون بزرگ جهانی در مقابل چه تیم هایی صف آرایی کنیم.نیم نگاهی به 32 تیم راه یافته به کشور برزیل که میکردیم هیچ گزینه ای را آسان ندیده و فقط خوشبینانه تیم ها را کنار هم می چیدیم تا بلکه روزنه ای برای صعود تیم کشورمان پیدا کنیم.تا اینکه جمعه 15 آذر ماه بزرگان مستطیل سبز در کشور برزیل دور هم جمع شدند تا به سوال اذهان همه عاشقان فوتبال پاسخ دهند.مراسم قرعه کشی برگزار شد وگروه ها مشخص شدند.گروه f همان گروهی است که نگاه میلیون ها ایرانی به آن دوخته شده است.در هر حال ایران با تیم های آرژانتین،نیجریه و بوسنی و هرزگوین هم گروه شد.گروهی که همه تیم های حاضر در آن اذعان دارند گروه خوبی است و کارشناسان کشور ما نیز سرنوشت تیم ایران را امیدوار کننده می دانند.


 

نیم نگاهی به تیم های هم گروه ایران که بیاندازیم، آرژانتین را قدرتمندترین گزینه خواهیم یافت. وقتی در نظر سنجی برنامه 90 بیشتر ایرانی ها ابراز علاقه کردند که با آرژانتین هم گروه شویم نمی دانم همه ی جوانب را نگریسته بودند یا فقط به عشق رویارویی با مسی عدد مورد نظر را برای عادل فردوسی پور ارسال کردند.آلبی سلسته تیمی است صاحب سبک که در فوتبال سابقه بسیار دارد،کشوری که در برزیل شانزدهمین حضور خود در جام جهانی را تجربه می کند و دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی را در پرونده خود می بیند.بازیکنان های نامداری در طول ادوار مختلف در این تیم توپ زده اند که برجسته ترین آنها دیگو مارادونا است.ال دیگو در نظر سنجی اینترنتی  سال 2000 فیفا برترین بازیکن قرن شناخته شد و گل دوم او به انگلیس در جام جهانی 86 برترین گل قرن.شاگردان آلخاندرو سابه یا یکی از قدرت های دنیا فوتبال هستند و در آخرین رده بندی فیفا در رتبه سوم دنیا جا خوش کرده اند.شاید هیجان انگیز ترین قسمت تیم ملی آرزانتین حضور اعجوبه ی بزرگ فوتبال لیونل مسی است که خود به تنهایی یک تیم کامل است و در زمین فوتبال دست به هرکاری میزند.  سرخیوآگوئرو، خاویر ماسکرانو و گونزالو هیگواین دیگر بازیکنان  شاخص تیم ملی فوتبال آرژانتین هستند. این تیم با 9 پیروزی، پنج تساوی و دو شکست به عنوان تیم اول منطقه آمریکای جنوبی به جام جهانی 2014 برزیل راه یافت.

بوسنی و هرزگوین دیگر تیم هم گروه ماست.تیمی از قاره سبز که اولین بار است به جام جهانی راه پیدا کرده است.اگر بخواهیم سوابق این تیم را بررسی کنیم چیز خاصی دست ما را نمی گیرد، چون کشوری است که از استقلالش خیلی سال نمی گذرد.هدایت این تیم با سافت سوسیچ است که در آسیا با تیم الهلال عربستان کار کرده و به نظر می رسد با سبک فوتبال ما نباید زیاد بیگانه باشد. این تیم با هشت برد، یک تساوی و یک شکست به عنوان تیم اول گروه جی منطقه اروپا به جام جهانی برزیل راه یافت.تیم بوسنی صاحب بازیکنان نام دار زیادی است که کارشناسان فوتبال اعتقاد دارند اشتباه در مقابل آنها برابر با ضربه ای جبران ناپذیر است. اسمیر بگوویچ دروازه‌بان استوک‌سیتی ،امیر اسپاهیچ کاپیتان 33ساله بوسنی در بایر لورکوزن ، ارمین بیچاکچیچ هم‌بازی دانیال داوری در آینتراخت برانشوایگ، ایبیشویچ 29ساله که زمانی در هوفنهایم فوق‌العاده بود و اکنون در اشتوتگارت شرایطی مناسب را دارد؛ و ادین ژکو 27ساله که در ولفسبورگ هم‌بازی دژآگه بود و اکنون در منچسترسیتی مهاجمی قابل اعتمادی است ستارگان این تیم هستند.اخیرا اسمیر آودوکیچ هم به تیم ملی بوسنی دعوت شده است که همه حضور او در پرسپولیس را به خاطر دارند.و پدیده این تیم میرالم پیانیچ، بازیکن 23ساله رم است.

نیجریه دیگر حریف ما در مرحله گروهی جام جهانی است.مدافع عنوان قهرمانی جام ملتهای آفریقا که در جایگاه سی و ششم رده بندی فیفا قرار گرفته است.رهبری این تیم را استفان کشی برعهده دارد. تیم ملی فوتبال نیجریه در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 برزیل با سه برد و سه تساوی به بازی پلی آف راه یافت و در این مرحله اتیوپی را در دوبازی با نتایج دو بر یک و دو بر صفر شکست داد وبه جام جهانی برزیل راه یافت. وینسنت انیه آما، جان اوبی میکل،ساندی امبا و براون ایدیه نیز شاخص ترین بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور هستند.

حال تیم ما باید با این رقیبان جدال کند.چند سوال که شاید از گروه ما ذهن ایرانی ها را درگیر کرده باشد این است که آیا کارلوس کیروش که برجسته ترین مربی طول تاریخ ملی ما از دید بیشتر کارشناسان است می تواند تفاوتی در  حضورما با ادوار گذشته ایجاد کند؟آیا مسولان ما خواسته های مرد پرتغالی تبار تیم ما را به خوبی فراهم میکنند؟و در آخر دنیا میخواهد ببیند که در این گروه مسی در قد و اندازه های خود ظاهر خواهد شد؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
doos_ti شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 02:55 ب.ظ

جالب بود.
مرسی اقای علی زاده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد