سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

نقش شوراها در توسعه همه جانبه شهری...

هر یک از ما بعنوان شهروند، عضوی از شهر هستیم و این مفهوم، در برگیرنده همه حقوق و مسئولیت هایی است که در قبال این عضویت داریم.

حقوق شهروندی،‌ وظایف و مسئولیت های شهروندان را در قبال هم از یک سو و از سوی دیگر در قبال جامعه،‌تعیین می کند و از جمله نکات مثبت و تاثیرگذار در فرآیند توسعه است که مورد تائید همگان می باشد.

شوراها در بعد کلان و شورایاری ها در بعد کوچک تر، حلقه وصل مطالبات شهروندان ، مدیران شهری و دستگاههای اجرایی است. هر چه به میزان تخصص ، دانش و آگاهی و قدرت بیان و طرح مسائل و مشکلات از سوی اعضای شورا افزوده شود به همان اندازه نیز در رسیدن به راه حل مشکلات شهری و نتیجه گرفتن ، موفقیت حاصل می شود.

عضو شورا علاوه بر آگاهی و اشراف بر مسائل ریز و درشت شهری، باید جسور، شجاع و مصمم باشد و بر یافتن راه حل برای معضلات شهروندان، پافشاری کند و تا حصول نتیجه، از پای ننشیند. شهروندان نیز در مقابل برای گزینش این افراد، نهایت دقت و وسواس را به خرج دهند زیرا سهل انگاری در گزینش و انتخاب اصلح، فرآیند توسعه همه جانبه و پایدار را با کندی مواجه می کند و چه بسا سد راهی برای شتاب هر چه بیشتر چرخه توازن و توسعه شهری باشد.

پویایی ،‌دقت نظر و تشخیص درست شهروندان در برگزیدن (اصلح) گامی مهم و اساسی در پیشبرد اهداف تشکیل شوراها و روند نظارت بر کارکرد مدیریت شهری است.

در این صورت، بی نیاز از توضیح است جامعه ای که در آن روح تفکر و خرد جمعی برای تصمیم گیری کلان شهری ، حاکم است، دچار بحران خود رایی نمی شود و توسعه همه جانبه و پایدار نیز با شتابی قابل قبول مسیر خودر ا ادامه خواهد داد.

به قلم :پرویز سالاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد