سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

رخدادهای سال 90 از نگاه خبرنگار معروف هرمزگانی

عبدالسلام جمالی روزنامه نگار هرمزگانی در آخرین یادداشت سال 1390 نشریه صبح ساحل آورده است: استان هرمزگان یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین استان‌های ایران است و به لحاظ اقتصادی، سیاسی و ترانزیتی یکی از مهمترین مناطق بوده و از کشاورزی پررونق، راه‌های ارتباطی بین‌المللی، بنادر تجاری مهم، اقتصاد پویا و صنایع بزرگ و معادنی غنی برخوردار است و به دلیل قرار گرفتن تنگه‌ی هرمز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و در مناسبات ملی و بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد و به همین دلیل است که اخبار هرمزگان از سوی مدیران نظام دنبال می‌شود به‌طوریکه به نظر می‌آید عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در طول هفت سال گذشته رکورد سفر به هرمزگان را شکسته است.


در ادامه مطلب

سال 1390 با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان خود نزدیک می‌شود، سالی که حوادث بزرگ و کوچک و تلخ و شیرین آن برای مدافعان خلیج‌فارس کم نبود. سفر مقام معظم رهبری در مرداد ماه سال 90 و حضور و سخنرانی در مراسم‌های مشترک نداجا، یکی از بهترین رویدادهای هرمزگان بود. این سفر راهبردی و وحدت‌بخش برکات بسیار زیادی برای کشور و استان به همراه داشت.

 اواخر شهریور ماه نود خبر  برکناری استاندار بومی هرمزگان شوکی را به شهروندان هرمزگانی وارد کرد و در حالیکه استان فضای آرامی را پشت‌سر می‌گذاشت، حسین هاشمی‌تختی پس از یکسال و نیم مدیریت، جای خود را به ابراهیم عزیزی داد، در حالیکه حتی نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز از این تغییر مهم مدیریتی تا لحظات آخر اطلاع نداشتند.

بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین کارخانه تولید شمش فولادی کشور در دی ماه با حضور رییس جمهور یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی استان بود و هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل شد. اول بهمن ماه، هرمزگان و شهر بندرعباس به تیتر اول اکثر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های معتبر بین‌المللی و ملی تبدیل شد و آن خبر تلخ کشته شدن 17 نفر سرنشین یک فروند شناور( اتوبوس دریایی) در مسیر هرمزـ بندرعباس بود .

اگر چه این حادثه تلخ سبب شد تا نگاه  متولیان سفرهای دریایی بیش از گذشته به ایمن‌سازی سفرهای دریایی و کنترل و نظارت بر تردد شناورهای مسافرتی باشد تا نوروز 91 بدون هیچ حادثه‌ای، خاطرات و لحظات خوشی را برای هموطنانمان رقم بزند. ب

رگزاری هفتمین رزمایش از سلسله مانورهای پیامبر اعظم(ص) در محدوده خلیج‌فارس و تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باز هم هرمزگان را خبرساز کرد. این رزمایش نشان از آمادگی نیروهای مسلح برای مقابله با هرگونه تهدیدهای احتمالی داد و به دشمنان نظام هشدار داد جمهوری اسلامی تسلط کاملی بر منطقه داشته و تمامی حرکات دشمنان را کنترل می‌کند. حضور 72 درصدی دلاورمردان و مدافعین خلیج‌فارس در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات جنوبی‌ترین استان کشور رقم زد.

شاید بتوان انتخابات این دوره از مجلس را از حیث اهمیت و نتایجی که به دست آمد یکی از بی‌سابقه‌ترین انتخابات‌های تاریخ انقلاب اسلامی دانست چرا که نتایج حاصل شده بسیاری از فعالان  سیاسی و رسانه‌ای کشور را شگفت‌زده کرد. ماراتن نفس‌گیر و رقابت فشرده کاندیداها در هرمزگان مردم را به صحنه کشاند و ابوالقاسم جراره منتخب هرمزگان به عنوان جوان‌ترین نماینده مجلس در طول تاریخ پارلمان به بهارستان رسید و بار دیگر نام هرمزگان و بندرعباس را بر سر زبان‌ها انداخت. محمد آشوری عضو هیات رییسه و چهره خوشنام هرمزگانی‌ها بار دیگر اعتماد آنها را بدست آورد و نسبت به دوره گذشته از افزایش قابل توجه آرا مردم برخوردار شد و در نهایت شهردار اسبق بندرعباس بود که توانست به عنوان سومین منتخب حوزه انتخابیه مرکز استان جواز ورود به بهارستان را دریافت کند.

اگر چه نباید از آرا قابل توجه مهران شاهی رییس اسبق شورای اسلامی بندرعباس نیز به سادگی گذشت. در حوزه شرق، سید عبدالکریم هاشمی مزد سه دوره حضور مستمر خود در انتخابات را گرفت و با رای بالا به عنوان نماینده این حوزه وارد مجلس شد.

در غرب هرمزگان  و در رقابت فشرده ی نصوری و جباری دو کاندیدای مطرح این حوزه،  جباری با 6 هزار رای بیشتر مجددا نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شد. جبهه متحد اصول‌گرایی استان سرمست از پیروزی هر سه کاندیدای معرفی کرده به مردم و جبهه پایداری مسرور از راهیابی 2 عضو این جبهه به مجلس و رای بالای پدیده انتخابات مجلس نهم و نفر اول حوزه انتخابیه بندرعباس جشن شادی گرفتند. اگرچه خیلی‌ها معتقدند  در هرمزگان رای به کاندیداها بیشتر از آنکه حزبی باشد رای به شخصیت‌ها و چهره‌ها بوده است.

حال باید منتظر بود تا مشخص شود عملکرد منتخبین مردم در مجلس نهم چگونه خواهد بود؟ آیا برای پیشرفت و توسعه استان بر سر یک میز خواهند نشست؟ یا هرکس به سویی طی طریق خواهد کرد. و در پایان نیز به مهمترین و شیرین‌ترین رویداد ورزشی هرمزگان در سال 90 می‌پردازیم، آنهم صعود مقتدرانه آلومینیوم هرمزگان به لیگ برتر فوتبال ایران است که هرمزگانی‌ها سالهاست انتظارش را می‌کشند و مدیر عامل باشگاه آلومینیوم با همراهی اکبر میثاقیان و تلاش بازیکنان این تیم و با حمایت‌های استاندار و نمایندگان مجلس، این هدیه را به مدافعین خلیج‌فارس دادند تا این تیم و استان هرمزگان حق واقعی‌اش را از فوتبال ایران بگیرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
معلم شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:59 ب.ظ

جمالی افتخار ما رویدریهاست فردی مستعد جهت مدیریتهای سیاسی و اجتماعی و در 10 سال گذشته این را به اثبات رسانده.راستی چرا ما رویدریها مانند فینیها خورگوییها لاریها رودانیها بستکیها یزدیها و ........... در بدنه مدیریتی استان حتی تا حد یک بخشداری جایی نداریم؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد