سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

نماز طلب باران...

نماز استسقاء بعد از نماز جمعه ، ورزشگاه چمن


لطفا سجاده به همراه خود بیاورید...



نظرات 4 + ارسال نظر
یه دوست دوشنبه 12 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:57 ب.ظ

به حول و قوه الهی نماز استسقاء (طلب باران) پس از نماز جمعه این هفته در رویدر اقامه می شود تا رحمت الهی با تمسک به سیره نبوی شامل حال مردم مؤمن منطقه ما شود.
این نماز که از سنتهای مؤکده حضرت محمد (ص) به شمار می رود، زمانی اقامه می شود که در نزول باران تأخیر افتد .
در این روز همه مسلمانان جمع می شوند و ضمن توبه و استغفار، صدقه می دهند و با احسان و نیکوکاری، فرستادن صلوات و خواندن دعا از خداوند متعال نزول باران را خواستار می شوند و بر این مسئله بسیار پافشاری می کنند.
نماز باران آداب و رسوم خاصی دارد، از جمله اینکه مردم پابرهنه باشند، منبر را با خود به صحرا ببرند،پیران و کودکان و چهارپایان را نیز با خود ببرند و جای پاکی برای اقامه نماز انتخاب کنند.
ونیز سه روز از قبل از روز موعود و نیز همان روز را نیز روزه میگیرند . . .

ما عاشقان باران از فردا سه شنبه تا جمعه روزه خواهیم بود
به دوستان خود نیز توصیه کنید . . . [گل][گل]

علی سه‌شنبه 13 دی‌ماه سال 1390 ساعت 06:16 ب.ظ

کاش به جای سجاده چتر می نوشتی
(( از مردمی که به دعای باران رفته اند تنها کسانی به کار خود و رحمت خدا اعتقاد دارند که با خود چتر برده اند ))

آموزگار سه‌شنبه 13 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:01 ب.ظ

چند سال متوالی بود باران نیامده بود.مردم تصمیم گرفتند به بیابان بروند وبرای آمدن باران دعا کنند.همه جمع شده بودندو دعا میکردند در بین جمعیت دخترکی زیبا با چتر صورتی در صف اول ایستاده بود نگاهی امیدوار به آسمان دوخته بود وبا دیگران دعا میکرد.در حین دعا روحانی جلسه که دعا میخواند متوجه دخترک شد .آن چیز که نظر او را جلب کرده بوداین بود که این همه مرد و زن برای طلب باران آمده بودن اما فقط یک دختر 7ساله چتر با خود آورده بود.
شاید تنها کسی که به دعا ونیایش خود اعتقاد داشت وتنها کسی که خواستن را میدانست او بود که با دلی مطمئن به درگاه خدا آمده بود.شابد دیگران فقط ذکر زبانی را میدانستند ولی آن کودک با اعتقاد قلبی آمده بود.

دوست سه‌شنبه 13 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:37 ب.ظ

نماز استسقاء (طلب باران):

نماز استسقاء نیز از سنتهای مؤکده است، و با جماعت خوانده می ‌شود. بدینصورت که هرگاه بارندگی کم بوده و زمینها خشک باشد، بگونه ‌ای که خطر خشکسالی مردم را تهدید کرده و نیاز به بارندگی احساس شود، حاکم یا فرمانروای کشور و یا منطقه فرمان می‌دهد تا (تمامی) مردم برای خواندن نماز استسقاء گرد هم آمده و از خداوند طلب ریزش باران بنمایند.

نماز استسقاء نیز دو رکعت می‌ باشد. زیرا در حدیث آمده است که: «صلى النبی -صلى الله علیه وسلم- رکعتین کما یصلی فی العیدین». (أحمد حدیث 2423، الترمذی حدیث 558، 2/445، وابن ماجه حدیث 1266 و دیگران).

«رسول الله -صلی الله علیه وسلم- همانگونه که در نمازهای عید نماز می ‌خواندند، (نماز استسقاء) را دو رکعت خواندند».

بعد از نماز استسقاء خطبه‌ای خوانده می‌شود و در آن خطبه، مردم به طلب بخشش و استغفار از پروردگار مهربان، و به دادن صدقه، و دوری از هرگونه کینه، بغص، دشمنی، حسادت و …… توصیه می ‌شوند.

در نماز استسقاء، لازم است خود را تمیز و پاکیزه گردانید، اما استفاده از عطر و مواد خوشبو کننده و یا آراستن وضع ظاهری سنت نمی ‌باشد. زیرا روایت شده است که در چنین روزی برای ادای نماز استسقاء رسول الله -صلی الله علیه وسلم- با حالتی خاشعانه و خاضعانه، با فروتنی کامل، بدون هرگونه آراستگی ظاهری از شهر خارج شدند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد