سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

سرزمین نخل و قلم

اینجا مردمانش عاشق بارانند

مصاحبه با بانی و دبیر انجمن شعر و ادب رویدر...

سیزدهمین مصاحبه رویدرنیوز

مصاحبه با سرکار خانم حنیفه ملایی بانی و دبیر انجمن شعر و ادب رویدر

 

 

لطفا برای شروع خودتان را معرفی نمایید؟

حنیفه ملایی هستم.کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه پیام نور و کارشناسی ارشد را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در همین رشته دریافت کرده ام و در حال حاضر به شغل معلمی و تدریس اشتغال دارم.

چه شد تصمیم به تاسیس انجمن ادبی در شهر گرفتید؟

درواقع این موضوع پایان نامه ام بود که من را بر آن داشت که دست به چنین کاری بزنم و از آنجایی که عنوان پایان نامه بنده" جمع آوری و نقد و بررسی اشعار شاعران گویش لارستانی منطقه رویدر و بستک" بود وقتی که استارت اولیه را از شهر هنر پرور بستک شروع کردم با همکاری عزیزانی در این شهر کار پایان نامه ام خیلی خوب پیش رفت اما به محضی که در شهر خودمان شروع کردم متوجه ضعف های زیادی شدم که در شان مردم فرهنگی و هنر دوست شهر خودمان نبود.اکثر اشعار به فارسی سروده شده بود که فقط کلمات گویشی در آن به کار برده شده بود. و به جز چند نفری از جوانان کسی به سرودن اشعار گویشی نپرداخته بود.پس مصمم شدم که به کمک جناب شهردار و اعضاء شورا،انجمنی تشکیل داده و شاعران را دور هم جمع کرده و آنها را ترغیب و تشویق به سرودن اشعار گویشی کنم.و در همین حین اشعار نقد و بررسی شده و با همفکری ادبیان کم و کاستی های شعر در انجمن بر طرف شود.

علاقه مندان به شعر چگونه می توانند به انجمن شما بپیوندند؟

با توجه به اینکه انجمن در جهت استعدادیابی و ترغیب شاعران به سرودن اشعار محلی هست کسانی که علاقه مند هستند می توانند در جلسات هفتگی این انجمن(شب های جمعه ساعت 19 الی 20 در دفتر شورا واقع در ساختمان آتش نشانی) شرکت نمایند.حتی از توابع و روستاهای اطرف می توانند به این انجمن بپیوندند.

بسیاری بر این عقیده اند که ما در عصری زندگی می کنیم که شعر و شاعری افول کرده است و به قول دیگر،شعر مرده است. آیا به نظر شما هنوز هم شعر مخاطب و تاثیر لازم را دارد و در اصلاح فرهنگ جامعه تاثرگذار است یا خیر؟

شاید به دلیل کم توجهی اشعار رو به افول بوده اما با این قضیه که به فراموشی سپرده شده مخالف هستم و با توجه به اینکه خداوند در قرآن می فرماید: شاعران امیران کلامنند. باید به این مساله توجه ویژه شود.ما در شهر خودمان شاعران گرانقدری داریم که شعرشان واقعا در خور توجه می باشد و صد در صد شعر مخاطب و تاثیر لازم را بر جامعه دارد که این مستلزم این هست که شاعران مورد حمایت جامعه و همین طور مسولین قرار بگیرند و قطعا توجه به شعر و شاعری در فرهنگ و همچنین روحیه ی مردم منطقه ما تاثیرگذار خواهد بود.

و سخن آخر؟

جا دارد از کسانی که در زمینه ی اشعار گویشی بسیار فعال هستند تقدیر و تشکر کنم.آقایان عادل و عمران صابری،محمدحق دوست،علی درساره،محمد صفائیان،محمود محمودی،مصعب سلیمی و عبدالرحمن احمدنیا و همچنین تشکر ویژه می کنم از جناب شهردار وآقای عبدالسلام جمالی که دفتر شورا را در اختیارمان قرار دادند.

اجازه می خواهم که به عنوان همدردی با مردم شریف بستک دو بیتی محلی از عمران عبدالله درر(صابری) را اینجا بیان کنم:

نها روزی که تو غمگین بوهنم/غم دنیا تزر سنگین بوهنم

خوشا روزی خوما با هم بگردم/که دنیا در چشت رنگین بوهنم

نظرات 4 + ارسال نظر
رویدر57 دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:12 ق.ظ

سرکارخانم مولای
با آرزو موفقیت برای شما

مریم دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:16 ب.ظ

سلام
خرسندیم از این که داره تو این زمینه هم فعالیت میشه
و متاسفیم که محدودیت های کارهای فرهنگی هنری تو رویدر زیاده من جمله همین که فرمودید جلسات هفتگی در دفتر شورا برگزار میشه
فرهنگسرا مهد اینگونه فعالیت هاست
یه گزارشی از روند آماده سازی فرهنگسرا بدین
متشکر

دم دهی دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:47 ب.ظ

خانم ملایی آفرین به شما
تبریک میگم به جامعه فرهنگی رویدر
و خانواده محترم تون
ان شالله در کارتون موفق و پایبند باشید

لیلا دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:59 ب.ظ

خانم ملایی کی هست؟انجمن شعر کی تشکیل شده؟چطوری عضو شیم؟

با ایشان تماس بگیرید یا جمعه شب ساعت 19 تشریف ببرید دفتر شورا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد